Johtaminen ja esimiestyö, 15.04.2014
Esimiestyön ydin on ihmisten kohtaamisessa
HRM Partnersin valmentaja Pirta Aaltonen korostaa, että liiketoimintaa ja ihmisiä ei voida johtaa erikseen: harvassa yrityksessä tulosta syntyy ilman ihmisiä. Esimiestyön kehittämisen pitäisikin olla olennainen osa jokaisen yrityksen strategiaa.
Työyhteisön hyvinvointi, henkilöstön luotsaaminen oikeaan suuntaan ja osaamisen kehittäminen ovat keskeisiä tekijöitä, joiden avulla yritys voi saavuttaa liiketoimintatavoitteensa.
- Esimiehet ovat ratkaisevassa roolissa, kun mietitään näiden tekijöiden toteutumista. Esimiehet luovat luottamusta, sitouttavat, innostavat ja ajatteluttavat. Taitava esimies hallitsee johtamisen metataidot ja huolehtii siitä, että työyhteisön perusrakenteet ovat kunnossa ja pelisäännöt ovat selkeät, valmentaja Pirta Aaltonen sanoo.
Aaltonen painottaa, että vaikka esimiehen on hallittava myös juridiset seikat, tärkeintä on ihmisten kanssa toimeen tuleminen. Olennaista on taito kohdata ihmiset eli olla läsnä, kuunnella, keskustella ja antaa rakentavaa palautetta.
- En myöskään väheksy työnjohtamista, päinvastoin. Esimiehethän on nimenomaan palkattu johtamaan ihmisten työn tekoa, mutta kohtaamisen taito auttaa myös johtamaan suoritusta. Hyvä esimies osaa valmentavaa otetta hyödyntämällä luoda työyhteisöön motivoivan ilmapiirin ja keskustelevan kulttuurin, joka tukee sekä yhteisten tavoitteiden saavuttamista että osaamisen kehittämistä.
Esimiesten kehittäminen osaksi yrityksen strategiaa
- Esimiestyön kehittämisen pitäisi aina sisältyä yrityksen strategiaan, sillä viime kädessä esimiestyössäkin on kyse tuloksen tekemisestä.
Aaltonen huomauttaa, että esimiesten valmennusten olisi hyvä olla osa johdonmukaista esimiestyön kehittämistä, ei vain käytännön työstä irrotettuja päiviä kerran tai kaksi vuodessa.
Toisille esimiehenä oleminen on luontevampaa kuin toisille, mutta kukaan ei pidemmän päälle voi johtaa vain persoonansa varassa. Esimiehen roolin rakentamiseksi tarvitaan myös työkaluja.
- Johtamista ei voi delegoida toisille, ja kivakin esimies joutuu vaikeisiin paikkoihin. Hankalissa tilanteissa asioiden puheeksi ottaminen on usein vaikeaa myös kokeneelle esimiehelle. Siksi esimiehet tarvitsevat koulutusta, jotta he osaavat tarjota apua ja tukea mahdollisimman varhain, Aaltonen lisää.
Esimiesvalmennusta hankkivan yrityksen kannattaa aina selvittää, mihin tarpeeseen valmennuksella halutaan vastata.
- Tämä voidaan selvittää esimerkiksi 360°-mittauksella tai työilmapiiribarometrin avulla.
Esimiehen on tärkeää ymmärtää oma roolinsa ja osata myös johtaa itseään. Osatakseen johtaa itseään on kyettävä näkemään itsensä suhteessa toisiin sekä tiedostettava omat vahvuutensa ja heikkoutensa.
Teksti: Mirka Sillanpää, viestintätoimisto Jokiranta
Kuva: Esko Keski-oja
Lue lisää esimiestyöstä ja siihen valmentautumisesta
- Esimiestyön kehittämisen pitäisi aina sisältyä yrityksen strategiaan.
Pirta Aaltonen, HRM Partners