Leadership Finland logo
Näkökulmia johtamisen ja työelämän merkityksellisiin teemoihin Leadership Finland

Palaa lehden etusivulle

Outplacement ja uravalmennus, 28.08.2014

Sissimarkkinointi tuli työnhakuun


Mitä yhteistä on tuotesuunnittelijalla, joka haki töitä kankaalle painetuilla CV:illä ja kauppatieteen ylioppilaalla, joka etsi kesätöitä Helsingin rautatieasemalla kyltti kädessä?*
Vastaus: He kumpikin hakivat töitä sissimarkkinoinnin keinoin.

Sissimarkkinointi tavoittaa piilotyöpaikat

Jos kuvittelit, että työpaikkailmoitukset löytyvät työ- ja elinkeinotoimiston sivuilta tai sunnuntain Hesarista, joudut päivittämään ajatuksesi. Sosiaalisen median ja markkinoinnin konsultti Maria Rajakallion mukaan työnhaku vaatii nykyään yhä enemmän aktiivisuutta ja luovuutta. Vain 20 prosenttia työpaikoista ilmoitetaan netin työpaikkasivustoilla, mutta 80 prosenttia hakijoista hakee juuri näitä paikkoja. Yhä useammalla työnantajalla on päällä hiljainen rekrytointi, jossa työnantaja odottaa, että töitä etsivät tulisivat itse markkinoimaan osaamistaan heille.

Piilotyömarkkinat asettavat työnhakijalle vaatimuksia, mutta avaavat myös uusia mahdollisuuksia. Verkostoituminen ja oma aktiivisuus ovat avainasemassa. Sissimarkkinointi työnhaussa tarkoittaa kaikkia niitä keinoja, joilla työnhakija herättää persoonallisella tavalla työnantajan mielenkiinnon.

- Jos onnistuu myymään itsensä työpaikkaan, jota ei vielä ole, niin hakijoiden välistä kilpailua ei edes synny, tiivistää SoMe Studion Maria Rajakallio.

Työnhaku on kuin treffailua

Rajakallio vertaa työnhakua treffailuun. Työnhakijan pitäisi antaa positiivinen ensivaikutelma, herättää työnantajan mielenkiinto ja jäädä tämän mieleen. Useimmat etsivät työnhaussa hyvää kumppania, pitkäaikaiseen suhteeseen. Työnhakijan kannattaa miettiä, kenet työnhaun treffeille haluaa pyytää. Liikkeelle voi lähteä esimerkiksi niin, että valitsee 10 kiinnostavinta työnantajaa ja lähestyy heitä.

- Kun ottaa yhteyttä, kannattaa selvittää oikea kohdehenkilö. Yleensä se on tuleva pomo, ei esimerkiksi henkilöhallinnosta vastaava henkilö. Viesti kannattaa kohdentaa valitsemalleen vastaanottajalle ja soittaa vielä perään, Rajakallio summaa.

Näy monella kanavalla

Sosiaalinen media tarjoaa hyviä kanavia toteuttaa sissimarkkinointia. Yksinkertaisimmillaan sissimarkkinointi voi olla sitä, että kysyy Facebook-postauksessa töitä itselleen ja linkittää mukaan persoonallisen CV:n.
Yleensä sissi markkinoi työnhakuaan monella kanavalla. Markkinoinnin alalla työskentelevän Satu Olkinuoran työnhakukampanja keräsi julkisuutta syksyllä 2013. Kuuden viikon aikana Sadun työnhakublogiin tutustui yli 20 000 kävijää ja se keräsi näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Kahden kuukauden kampanjoinnin jälkeen löytyi mieleinen työ markkinointikoordinaattorina.

Brändää itsesi

Työnhakijan on jäätävä mieleen, koska rekrytoijat hukkuvat hakemuksiin. Hyvässä työhakemuksessa näkyy osaamisen lisäksi persoona ja motivaatio.

- Työpaikka ei useinkaan mene sille, joka on absoluuttisesti paras, vaan sille, joka näkee vaivaa työpaikan eteen ja saa työnantajan kiinnostumaan itsestään. Kannattaa esittää itsensä sellaisessa valossa, että erottuu muista, selventää Rajakallio.

Sissimarkkinoija hyödyntääkin markkinoinnillisia keinoja hakiessaan työtä.

- Tarkoituksena on synnyttää haloefekti eli herättää työnantajassa halu tietää lisää, sanoo Rajakallio. Halo -efekti eli sädekehävaikutus on yleistys jossa ihmiseen, jolla on jokin huomiota herättävä myönteinen ominaisuus, liitetään muitakin positiivisia piirteitä.

Rajakallio kertoo esimerkin graafisen alan osaajasta, joka haki töitä "hukkailemalla" passinnäköisiä portfolioita niihin toimistoihin, jonne halusi päästä töihin.

Hifistele ja ole luova

Kun töitä hakee sissimarkkinoinnin keinoin, ei kannata olla turhan vaatimaton.

- Sisältö on tärkein, mutta ulkoasun kanssa saa ja pitääkin vähän hifistellä. Töitä voi hakea megafonilla, erivärisillä hakemuspapereilla, omalla nimellä varustetulla golfpallolla tai videoilla. Lisäksi voi tiputella postikortteja rekrytoijien postiluukkuihin, lähettää kahvikutsuja, twiitata tai ostaa Googlelta hakusanamainontaa, Rajakallio kuvailee.

Rajakallion mukaan sissitaktiikka sopii erityisesti pienyritysten lähestymiseen ja luovemmille aloille, mutta isojen konservatiivisempien tahojen kontaktoimiseen hän ei sitä välttämättä käyttäisi. Graafikko voi hyvinkin hakea töitä painattamalla hakemuksensa muropaketin kylkiin, kuten kanadalainen Victor Rodriguez teki.

Hissipuhe kuntoon

Jos Rajakallio itse hakisi töitä nyt, hän aloittaisi miettimällä tavoitteen ja laatimalla toimintasuunnitelman kampanjalleen. Rajakallion mukaan sissimarkkinointiin ryhdyttäessä kolme tärkeintä muistettavaa ovat:

  1. Hissipuhe: että osaa esitellä itsensä lyhyesti ja ytimekkäästi sekä kirjallisesti että sanallisesti.
  2. Lisäarvo: että hahmottaa oman lisäarvonsa, jonka työnantajalle tuottaisi, ja osaa suhteuttaa sen haettavaan työpaikkaan sekä tuo tämän ansionsa esiin.
  3. Viestikanavat: että tuntee kanavat, joilta kohdeyleisönsä tavoittaa.

Rajakallion mukaan sosiaalinen media ja elävä kohtaaminen toimivat hyvin yhdessä. Kun kohtaa mahdollisen työnantajan, olisi hyvä olla tarjolla linkki netissä olevaan materiaaliin, jonne voi henkilön ohjata hakemaan lisätietoa.

Ota lähipiiri mukaan

Kun Rajakallion esitystä kuuntelee, mieleen hiipii epäilys, että työnhakijan odotetaan pian palkkaavan mainostoimiston avukseen. Missä vaiheessa työnhaussa aletaan käyttää copywritereita ja graafikoita apuna?
- Toivottavasti siihen ei kuitenkaan olla matkalla. Meidän kaikkien ei kuulu olla markkinoinnin ammattilaisia. Tietysti apua saa ja kannattaa käyttää. Esimerkiksi CV kannattaa luetuttaa jollakin toisella ja muutenkin lähipiiriltä kannattaa pyytää apua, niin kuin elämässä muutenkin!

 

Teksti ja pikkukuva: Meri Siippainen

*Julius Repo, Kauppatieteiden ylioppilas, etsi talvella 2012 kesätöitä menemällä Helsingin rautatieasemalle kyltti kädessä. Kyltissä luki mm. "Kauppatieteiden ylioppilas etsii kesätöitä. Pysähdy juttelemaan."

*Amerikkalainen tuotesuunnittelija Melissa Wash toteutti työnhakunsa lähettämällä työnantajille kankaalle painettuja ja kirjottuja CV:itä.

Some Studion Maria Rajakallio HRM Partnersin vieraanaJos onnistuu myymään itsensä työpaikkaan, jota ei vielä ole, niin hakijoiden välistä kilpailua ei edes synny, tiivistää SoMe Studion Maria Rajakallio.

Rajakallion mukaan sissimarkkinointiin ryhdyttäessä kolme tärkeintä muistettavaa ovat:
  1. Hissipuhe: että osaa esitellä itsensä lyhyesti ja ytimekkäästi sekä kirjallisesti että sanallisesti.
  2. Lisäarvo: että hahmottaa oman lisäarvonsa, jonka työnantajalle tuottaisi, ja osaa suhteuttaa sen haettavaan työpaikkaan sekä tuo tämän ansionsa esiin.
  3. Viestikanavat: että tuntee kanavat, joilta kohdeyleisönsä tavoittaa.

Palaa lehden etusivulle

Aiheeseen liittyviä muita artikkeleita

  • Virtuaalinen uravalmennus auttoi uuteen työhön
  • 63-vuotias Risto Kontturi ryhtyi startup-yrittäjäksi
  • Esimiestyö yt-tilanteen aikana
  • Kirsi Vine löysi uuden vaihteen coachingista - Intohimo ja motivaatio vahvistuivat
  • Elämä kantaa - Riiamari nauttii uudesta työstään vakuutusasiamiehenä
  • Irtisanomistilanteet vastuullisesti
  • Hyvä johtajasopimus kattaa koko työsuhteen elinkaaren
  • Headhunterin vinkit työtä hakeville johtajille
  • Rekrytoinnin uudet tuulet

YHTEYDENOTTOPYYNTÖ

Nimi *


Sähköpostiosoite *


Puhelinnumero *


Valitse toivottu yhteydenottotapa *


* Pakollinen kenttä


Kategoriat

  • Business coaching
  • Hyvä työelämä
  • Johtaminen ja esimiestyö
  • Outplacement ja uravalmennus
  • Strategiset kyvykkyydet ja Talent management

Avainsanat

outplacement uracalmennus työnhakuvalmennus uracoaching

Some Studion Maria Rajakallio HRM Partnersin vieraanaJos onnistuu myymään itsensä työpaikkaan, jota ei vielä ole, niin hakijoiden välistä kilpailua ei edes synny, tiivistää SoMe Studion Maria Rajakallio.

Rajakallion mukaan sissimarkkinointiin ryhdyttäessä kolme tärkeintä muistettavaa ovat:
  1. Hissipuhe: että osaa esitellä itsensä lyhyesti ja ytimekkäästi sekä kirjallisesti että sanallisesti.
  2. Lisäarvo: että hahmottaa oman lisäarvonsa, jonka työnantajalle tuottaisi, ja osaa suhteuttaa sen haettavaan työpaikkaan sekä tuo tämän ansionsa esiin.
  3. Viestikanavat: että tuntee kanavat, joilta kohdeyleisönsä tavoittaa.

Helsinki

Vattuniemenranta 2
00210 Helsinki

Puh. 010 832 0500
hrm@hrmpartners.fi

 
 
Copyright 2021 HRM Partners. Hakukoneoptimoidut kotisivut ja verkkoläsnäolo Sitefactory Oy
  • Sulje
  1. Muutosturvakyselyn tulokset: henkilökohtaista valmennusta arvostetaan eniten
  2. Rytmiä ja tukea työnhakuun
  3. Pelisääntöjen positiivinen pyörre
  4. Ohjelmistorobotiikka mullistaa tietotyön
  5. Uutta suuntaa esimiesten aktiivisesta kehittämisestä
  6. Uraäidit singahtavat takaisin työelämään coachauksen kautta
  7. Rekrytoijan vinkit työnhakijalle
  8. Kevät koittaa HR-johdolle
  9. Oma projekti avasi ovia työnhakijalle
  10. Organisaatiokulttuurit ovat johtajiensa näköisiä
  11. Rakennemuutoksen kautta kasvuun
  12. Uuden ajan menestyjät yhdistävät työympäristöt ja johtamisen
  13. Vertaistukea ja systematiikkaa
  14. HR-johtajalla on vaikutusvaltaa
  15. Metafora valmennuksen välineenä
  16. Työnhakuvalmennus energisoi uusiin onnistumisiin
  17. Itseään johtava pääsee helpommalla
  18. Vastaako strategianne kysymykseen Miten?
  19. Talent Management vie liiketoimintastrategian käytäntöön
  20. Tunnista tunteesi - johda itseäsi
  21. Työllä on merkitystä - merkityksellisyys työelämän ja johtamisen keskiöön
  22. TyönhakuApuri on kätevä itsensä johtamisen työkalu
  23. Harkittuja päätöksiä vauhdin ja kohinan keskellä
  24. Tiedäthän esimies, että lahjakkaat huippusuorittajasi lähtevät sinun takiasi?
  25. Ennakoiva uravalmennus luo kilpailuetua
  26. Uratarina: Kokemus ja innostus auttavat yrittäjää
  27. Kuka hallitsee aikaasi?
  28. Miten johtaa nuorta työntekijää?
  29. Talent Management jakaa mielipiteitä
  30. Vaikuttava johtaminen vaatii pelisilmää
  31. Kovaa faktaa pehmeistä asioista
  32. Työn merkityksellisyys on statusta tärkeämpää
  33. Puhelinjätin onnistunut työllistämispolku
  34. Jaettu johtajuus: Vincit ja HRM Partners yhteistyöhön
  35. Kohti unelmatyötä
  36. Muutosturva kannustaa vastuullisuuteen
  37. Esimiesvalmennus vahvisti yhteenkuuluvuutta
  38. Vaikuttavuus tuo tuloksia
  39. Yrittäjäksi viisikymppisenä
  40. Vaikuttavan esimiestyön valmennuksesta on paljon positiivista hyötyä
  41. Business Coach haastoi ajatuksia muutoksen keskellä
  42. Uravalmennus: paluu oman osaamisen äärelle
  43. Muutoksen kautta katse tulevaisuuteen
  44. Onnistuneessa yritysostossa huomioidaan ihmiset
  45. Kumppani mukaan integraation onnistuneeseen läpivientiin
  46. Talent Management inspiroi Arctiaa
  47. Outokumpu näyttää esimerkkiä
  48. Silta uudistuvaan työelämään
  49. Tulevaisuuden johtaja osaa pysähtyä
  50. Granlundin Gunman-valmennusohjelmalla on vahva johdon tuki
  51. Cramo: Tuloksellisempaa johtamista palvelumuotoilun avulla
  52. Strateginen osaamisen johtaminen yhtenäistää ja antaa tilaa yksilölliselle kasvulle
  53. Hella Lighting Finland Oy: Pääluottamusmies Anne Hakamäki laittoi itsensä täysillä likoon
  54. Hella Lighting Finland Oy: Tehtaan alasajo vaatii ihmisten kunnioitusta ja tunteiden johtamista
  55. Merkityksellistä työtä muutoksen aallonharjalla
  56. Headhunterin vinkit työtä hakeville johtajille
  57. Rekrytoinnin uudet tuulet
  58. Osaamisen johtamiseen tarvitaan näkemystä ja systematiikkaa
  59. Hyvä johtajasopimus kattaa koko työsuhteen elinkaaren
  60. Alteams Academy – Leading the way in developing leaders
  61. DNA: Suomen parhaassa työpaikassa kyvykkyydet ovat strategian keskiössä
  62. Alteams Academy rakentaa kehityspolkua johtajuuteen
  63. Pitkäjänteinen ja jatkuva valmennus edistää Cramon johtamisen tulostavoitteita
  64. Tulevaisuuden osaamistarpeiden näkyväksi tekeminen on vastuullisuutta
  65. Ketterää uudistamista vai radikaaleja korjausliikkeitä - tutkimus nopeasti uudistuneista johtoryhmistä
  66. Osaajapulan kimppuun talent managementin keinoin
  67. Diversiteetti hallitustyössä: Näkökulmien törmäytys synnyttää uutta ajattelua
  68. Vastuullisuus - markkinointikikka vai yrityksen toimintaa ohjaava tahtotila?
  69. Kirsi Vine löysi uuden vaihteen coachingista - Intohimo ja motivaatio vahvistuivat
  70. Purpose ja merkityksellisyys - mitä ja miksi?
  71. Tarvitaanko kristallipallo vai auttaisiko systemaattinen osaamisen johtaminen?
  72. Osaamisen kehittäminen sitouttaa talentteja
  73. Coaching-kulttuuria etsimässä: mikä on ammatillisen coaching-osaamisen rooli?
  74. Vastuullisuus, vaikuttavuus ja merkityksellisyys työelämän murroksessa
  75. Rohkeaa ja kohtaavaa johtamista juuri silloin kun pelottaa
  76. Viisi tapaa vahvistaa esimiestaitojasi vuonna 2020
  77. Duunitorin kasvu perustuu jatkuvaan kehittymiseen
  78. Merkityksellisyys kiinnostaa - miten (organisaatioina) vastaamme?
  79. HRM Partnersin uudistumismatka
  80. Virtuaalinen uravalmennus auttoi uuteen työhön
  81. Johtoryhmien toiminta muutoksessa - digiloikkia ja ketteriä tuoteideoita yhdessä yössä
  82. Irtisanomistilanteet vastuullisesti
  83. Intohimo jatkuvaan oppimiseen toi unelmien työpaikan
  84. Neljä tehokasta tapaa tukea työn merkityksellisyyttä ja organisaation purposea
  85. Miten välttää strateginen likinäköisyys myrskyn keskellä?
  86. Etätyöaalto vauhditti Turun kaupungin luottamusloikkaan
  87. 63-vuotias Risto Kontturi ryhtyi startup-yrittäjäksi
  88. Miksi osaamisen uudistaminen on niin vaikeaa?
  89. Uudenlainen esimiestyön kehittämisen ja rekrytoinnin verkkoportaali
  90. Elämä kantaa - Riiamari nauttii uudesta työstään vakuutusasiamiehenä
  91. Coachingista palloseinää ja työkaluja johtamiseen
  92. Johdon coachingista selkeyttä ajatteluun ja prioriteettiä tekemiseen
  93. Esimiestyö yt-tilanteen aikana
  94. Esimiehenä onnistuminen vaatii esimiesidentiteetin
  95. Johtaja, saatko alaisesi ajattelemaan?
  96. Suomalainen työelämä paremmaksi jättihankkeella
  97. Yrityksissä usein liian ruusuinen kuva irtisanomisten vaikutuksista
  98. Fazer sopeutti onnistuneesti
  99. Fiskars valitsi vuorovaikutteisuuden
  100. Oma valmentaja sparraa työnhakijaa
  101. Hyvä valmistautuminen ehkäisee virheitä yt-menettelyissä
  102. Hyvä muutosjohtaja osaa tulkita myös tunteita
  103. Iso saapas tukevammin jalkaan - Patria Young Talent -ohjelma
  104. Leadership Snapshot tekee johtamisen nykytilanteen näkyväksi
  105. Uutta dynamiikkaa johtoryhmän työskentelyyn
  106. Ihan intona! Mediataloa ESAn esimiehet saavat virtaa ryhmäcoachingista
  107. Leadership coaching - haasteet tulokseksi
  108. Onnistunut fuusio 8 kuukaudessa ja kuinka se tehdään
  109. Muutos vaatii vahvaa johtajuutta
  110. Sissimarkkinointi tuli työnhakuun
  111. Mentoroinnista kirkastusta esimiestyöhön
  112. Y-sukupolvi kaipaa johtamiselta yksilölähtöisyyttä, vapautta ja tuloskeskeisyyttä
  113. Valmentava ote esimiehille
  114. Antoisaa mentorointia aidan yli
  115. Suoritusjohtaminen lähensi esimiehiä ja alaisia Hartwall Oy:ssä
  116. Haasta ajattelusi
  117. Uskallatko rekrytoida rohkeasti?
  118. Ryhmäcoachingista tukea asiakaskokemuksen vahvistamiseen
  119. Coaching avaa mielen muutokselle
  120. Kohti valmentavaa johtamista
  121. Työelämä 2030
  122. Rautaruukin tiimivalmennuksessa luovuttiin kalvosulkeisista
  123. Dialoginen johtaminen - avain luovuuteen?
  124. Akavan Erityisalat - Koulutuksesta lisävoimaa työnhakuun
  125. Tarkalla rekrytoinnilla sopiva jäsen tiimiin
  126. Kun ostat business coachingia, osta vaikuttavuutta
  127. Irtisanominen on johtamisen stressitesti
  128. Esimiestyön ydin on ihmisten kohtaamisessa
  129. Asiantuntijajohtajasta innovaatiojohtajaksi
  130. Innostus tuottaa tulosta
  131. Uudistu rohkeasti
  132. Johtaminen sopeutusprosessin aikana ja sen jälkeen
  133. Outplacement tekee unelmista totta
  134. Yhteistyöllä eteenpäin YT-tilanteissa
  135. Career Service Center tukee irtisanottua työnhakuprosessissa
  136. Työnhaun eValmentaja hioo työnhaun tekniikan kuntoon

Sivuston täysversio