Strategiset kyvykkyydet ja Talent management, 07.02.2017
Vastaako strategianne kysymykseen Miten?
"Eihän vaan kyseessä ole mikään uusi ismi ?", kysyi ison yrityksen pääjohtaja, kun olin kutsuttu puhumaan yrityksen hallitukselle strategisista kyvykkyyksistä. Kysymys on aiheellinen, koska pelkästään amazon.com:sta löytyy strategia-hakusanalla lähes neljännesmiljoona teosta. Strategia-teorioita on ilmestynyt yhtä paljon kuin kännykkämalleja aikanaan, ja monet niistä ovat eläneet yhtä kauan kuin Razr-malli aikoinaan.
Tänä vuonna on kulunut kaksikymmentä vuotta siitä kun ensimmäinen tiedeartikkeli dynaamista kyvykkyyksistä julkaistiin. Voidaan siis todeta, että tämä strategiavirtaus on hyvin kestänyt ajan ja lukuisten empiirisen tutkimusten testin. Siitä onkin tullut jo strategian mainstream-ajattelua. Ja olihan tätä edeltänyt jo vuosikymmenen ajan keskustelua strategisten kyvykkyyksien edeltäjistä, kuten yrityksen resursseista ja core competensseista.
Miten kyvykkyysvetoinen strategia eroaa kilpailukentästä lähtevästä strategiasta?
Kilpailukentästä lähtevässä strategiassa lähdetään siitä, mikä asema markkinoilla halutaan ottaa, ja mietitään vasta sen jälkeen, mitä kyvykkyyksiä pitäisi kehittää. Koska kyvykkyyksien kehittäminen kuitenkin vie oman aikansa, saattaa kilpailukenttä olla jo täysin erilainen siinä vaiheessa kun yrityksellä on tarvittavat kyvykkyydet. Strategian voi kirjoittaa yhdessä yössä, mutta kyvykkyyksien rakentaminen vie jopa vuosia.
Kyvykkyysvetoisissa strategioissa mietitään ensin mitä yritys tekee paremmin kuin muut, ja sen jälkeen miten ne voisi parhaiten valjastaa palvelemaan yrityksen tavoitteita. Monet strategiat vastaavat vain kysymykseen Mitä?, kyvykkyysvetoiset strategiat myös Miten?
Strategiset kyvykkyydet kertovat mitä yritys tekee tai tavoittelee tekevänsä paremmin kuin muut
Strategiset kyvykkyydet kirkastavat yrityksen kilpailuedun ja varmistavat strategian toteutumisen edellytykset. Liian usein yrityksissä kuitenkin keskitytään taloudellisten tavoitteiden asetantaan. Sen sijaan pitäisi miettiä entistä enemmän mitä kyvykkyyksiä, eli minkälaista osaamista, prosesseja tai tietoa näiden tavoitteiden saavuttaminen edellyttää. Vaikka osaaminen onkin kyvykkyyksien ytimessä, vaaditaan myös oikea organisaatioarkkitehtuuri, järjestelmät ja kulttuuri, että osaamisesta syntyy kilpailuetua tuova strateginen kyvykkyys.
Strategista kyvykkyyttä voi rakentaa myös verkoston kautta
Conference Boardin vuosittaiseen CEO Challenge kyselyyn vastanneeet toimitusjohtajat nimesivät tärkeimmäksi haasteekseen yrityksen kyvykkyyksien parantamisen. Vaikka yrityksen sisällä syntynyt kyvykkyys voi olla vaikeammin kopioitava, ei aina ole aikaa rakentaa kyvykkyyksiä sisäisesti. Jokaisen johtoryhmän tuleekin päättää, mitä kyvykkyyksiä kannattaa pitää yrityksen sisällä ja mitä voi hankkia verkoston kautta? Kun strategiset kyvykkyydet on määritelty osana strategiaprosessia, sitoutuu johto niiden kehittämiseen ja johtamiseen, eikä osaamisen kehittämistäkään nähdä enää HR:n vetämänä pakkopullana.
Teksti: Paula Kilpinen
Kuva: Dreamstime-kuvapankki
Yrityksissä pitäisi miettiä enemmän strategisia kyvykkyyksiä, eli minkälaista osaamista, prosesseja tai tietoa liiketoimintatavoitteiden saavuttaminen edellyttää.